Droomwens-van-Piet-de-Graaff.reismee.nl

Dag 14 Waterval Ulaan Tsutgalan

Dag 14 Waterval Ulaan Tsutgalan

Het was een koude winderige nacht. Onze tent lag vooraan, midden in een open stuk. De wind waaide gewoon onder onze bedden door. Er kunnen dan wel heetwaterbronnen zijn, maar daar hebben we 's nachts mooi niets aan. De flesjes water op de grond waren gewoon bevroren. Vroeg opgestaan, want er wacht ons een lange reis van ruim 200 km over de inmiddels bekende 'wegen', naar de waterval Ulaan Tsutgalan.

De reis ernaar toe ging over onafzienbare vlaktes,over bergen en door bossen. De bossen zagen er enigszins troosteloos uit. Volgens onze chauffeur Mogey hebben insecten grote delen van de prachtige naaldbossen totaal verwoest. Daarbij zagen wij ook nog verschijnselen van een bosbrand.

In de namiddag arriveren wij bij de waterval, die van een bijzondere schoonheid is. Midden in een oud vulkanisch landschap, stort de rivier zich in de diepte en heeftdoor de eeuwen heen een enorme kloof gecreeerd. Wij fotograferen het natuurverschijnsel uitvoerig en de jongens zoeken samen met Anna naar een mogelijkheid om in de kloof af te dalen. Met halsbrekende toeren lukt het ze om in de diepte af te dalen. De natuurbeneden is minstens zo mooi als boven.

Na het bezoek aan de waterval wordt de tocht voortgezet richting ons overnachtingskamp. Dat blijkt het best verzorgde resort te zijn tot nu toe. De tenten liggen midden in een soort laagvlakte, waar de rivier vlak langsstroomt op een diepte van ca 20 meter. Echt prachtig!. Het is opgezet door een Duitse vrouw en dat was wel te zien ook. De inrichting doet westers aan, met comfortabele 'echte' bedden met matrassen, goed afgewerkte elektriciteit en alles brandschoon. Dat geldt ook voor de gemeenschappelijke ruimtes, als het sanitair en het restaurant. Dat hebben wij tot nu toe wel anders meegemaakt. We hebben alle vier uitgebreideen douchegenomenen genoten van de uitbundige warmwaterstraal.

Het avondeten werd op professionele wijze opgediend, daar kan menig Nederlandse ober een voorbeeld aan nemen. Het eten doet zeer westers aan en we genieten met volle teugen. Om het feest compleet te maken bestellen we een lekkere fles rode wijn, iets wat de Mongolen niet drinken.

's Avonds het bekende ritueel afgewerkt en allemaal in de heerlijk grote schone bedden gestapt. Dat wordt vast een goede nachtrust. Wat zal ons de volgende dag brengen, in ieder geval een kort ritje naar de volgende bestemming.

coen

ik ben reuze benieuwd of deze bijzondere reiservaringen bij de heren al heeft geleid tot nieuwe inzichten?