Droomwens-van-Piet-de-Graaff.reismee.nl

Dag 9 Ulaan Baatar

Na onze rustdag gisteren,gaan wij vandaag Ulaan Baatar verder verkennen samen met onze gids Adila. Als eerste staat een bezoek aan de grootste zwarte markt van Ulaan Baatar op het programma. Wij weten niet wat wij zien. Achter een hek gaat en enorm grote markt schuil met een onvoorstelbaar aanbod van alles wat maar enigszins verkoopbaar is. Stijn koopt een leuke pet en Marco onderhandelt over een grote zonnebril. Zijn eerste tegenbod werd door de verkoopster met een gretigheid geaccepteerd die Marco niet had verwacht. Het was wel vermakelijk en gaat uiteindelijk maar om kleine bedragen. Op de markt wordt typisch Mongoolse waar verkocht als houten zadels, prachtige zijden stoffen, traditionele kledij, snuiftabaksflesjes en nog veel meer. Wij zijn een van de weinige touristen die daar rondlopen en vallen uiteraard op vanwege onze lengte.

Na de zwarte markt brengen we een bezoek aan het paleis van Bogd Khan, de laatse boedhistische koning van Mongolie. Het paleis was tevens klooster en vormde aan het begin van de 20 ste eeuw het centrum van de religieuze en macht van Mongolie. Op het terrein stond een zomer en winterpaleis. Het zomerpaleis, was volgepakt met Boedhstische kostbaarheden Allemaal prachtig, maar voor ons veel van hetzelfde. De met grote precisie beschilderde zijden wandkleden maakten de meeste indruk op ons. Een monnik was per kleed 2 jaar bezig. Het zomerpaleis maakte geen indruk door haar afmetingen, die waren niet bijzonder, maar door de kostbare inrichting en voorwerpen van de Koninklijke familie. Vooral de prachtige kledingstukken en bijzondere sieraden. Topstuk was toch wel de gertent die bij mooi weer werd opgezet. De tent werd bekleed met 150 luipaardvellen en was zeer luxueus ingericht.

In een typisch Mongools restaurant heerlijk gelunched. Wij moeten er wel aan wennen, want ze eten minimaal 2 keer per dag warm en dan nog het liefts met veel vlees.

In het grootste warenhuis van Mongolie kopen wij nog wat levensmiddelen, die wij nodig denken te hebben voor de 'Groene Route', die morgen begint. Bier, wodka, chocolade en chips.

Wij besluiten het programma met een bezoekje aan het nationale monument ter herdenking aan WO 2, bovenop een heuvel. Het is geschonken door de Russen. Er hebben veel Mongolen aan Russische zijde gevochten. Vanaf het monument hebben wij een prahctig uitzicht over Ulaan Baatar. Van hieruit zie je dat grote delen van de stad nog bestaat uit gertenten, maar ook dat er overal driftig gebouwd wordt.

's Avonds terug in het kamp drinken we nog gezellig wat met de andere Nederlandse gasten en denken met spanning aan morgen, de start van de Groene Route.