Droomwens-van-Piet-de-Graaff.reismee.nl

dag 4 Treindag 2

Dag 4, 30-08-2008 2e Treindag

De tweede nacht is beduidend beter verlopen. Om 9.30 uur opgestaan. Het is toch wel frappant hoe snel een mens zich weet aan te passen aan zijn veranderende omgeving. De coupe begint zelfs al huiselijk aan te voelen. Toch speelt bij allen wel de gedachte, dat 5 dagen wel een hele uitdaging is.

Wat zullen we vandaag eens doen, hoef je niet te vragen. Wij vullen onze tijd met discussies, gezellig kletsen, spelletjes, lezen of gewoon niks doen.

Het landschap is veranderd van alleen maar berkenbomen naar berkenbomen afgewisseld met grote stukken wijds, ruig grasland. Wij vinden dit landschap erg mooi, ook omdat er meer vergezichten zijn. Het is nog wel vlak. Van wild geen spoor te bekennen, ook niet bij het vallen van de duisternis.

Olja komt iedere dag onze coupe stofzuigen, geen overbodige luxe. Van Olja hebben we die ochtend heerlijke Russische koeken, gevuld met honing, als ontbijt 'gekregen'. Als lunch nemen we de zelf meegenomen noedelsoep. Stijn heeft genoeg meegenomen voor een heel weeshuis. Met wat heet water van de Samovar en de tupperware bak van Stijn is het zo gepiept: een groot succes!

Bij de stop in Omsk, mogen de jongens weer even genieten van de prachtige Russische 'landschappen', die voorbij paraderen. Piet focust zich op belangrijker zaken: voedsel.

De trein begint langzaam maar zeker leger te raken. Na Omsk zijn er nog maar 3 coupes van de 10 bezet. In Novobirsk stapt er weer een medereiziger uit, een Franse jongen die een wereldreis van 1 jaar gaat maken en start in Kazachstan. De laatste coupe wordt nog bezet door 2 russen die er een bijzonder ritme op nahouden: zuipen-slapen-zuipen-slapen en dan dag en nacht door.

Het aanbod van producten op de perrons wordt steeds gevarieerder. Vandaag voor het eerst de beroemde gerookte vis uit het Baikalmeer gezien. Wij vinden de vis erg veel op de karper lijken. Wij wagen ons er op advies van een paar Russen maar niet aan. De gebaren die ze maakten, waren duidelijk genoeg.

Het is zaterdag en in de moestuinen wordt hard gewerkt. Het weer is er ook wel naar, heerlijk zonnig en ca 20 C.

's Avonds zijn we volkomen op onszelf gericht. De coupes zijn leeg, Olja slaapt en buiten heerst volkomen duisternis. Wij brengen de tijd door met discussies over alles en nog wat. Op die momenten besef je dat je lang niet alles van elkaar weet. Het maakt de band alleen maar hechter. Piet geniet er met volle teugen van. De rest van de avond wordt opgevuld met wat spelletjes en onze eerste Rik-les van Marco. Op dit late tijdstip neemt Piet, afgezien van een pilsje, niet zoveel meer op. Eimert probeert nog een verhaaltje te schrijven. Morgen weer een treindag......

Marijke

Die Olja is een vrouw uit duizenden.
Elke dag stofzuigen????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ze verwent jullie maar.
Dikke kus en knuffel

planet

"Bij de stop in Omsk, mogen de jongens weer even genieten van de prachtige Russische "landschappen", die voorbij paraderen. Piet focust zich op belangrijker zaken: voedsel."
Piet, is dat het voedsel van de landschappen?
Mooie indrukken allemaal,
tji-ti-ri piva, pa-zjel-ste en daarna lekker rikken.

Anne

Hallo mannen,
Het treinen begin al wennen merk ik aan jullie verslag. Wie schrijft het eigenlijk? Of is het een co-productie? Ik ben eens met de bus van Moskou naar Petersburg gereisd en heb toen ook eindeloze stukken met hoge slanke berkenbomen gezien. Ik vond het wel wat eentonig. Het ziet er wat schraal uit. De houten huisjes zijn waarschijnlijk wel de behuizing van de 'plattelands" Russen. Julli zijn al bijna op de helft van de treinreis. Gaat het verder naar Prokopjevsk en Novokuzneck? Na die steden wordt het landschap bergachtig. Heel spannend. Groetjes van Anne

Jan en Tineke

Beste mannen, we lezen met veel plezier jullie reisverslag. Hadden er niet op gerekend dat het tijdens de treinreis mogelijk zou zijn om te mailen. Wisten niet dat jullie een hulp in de huishouding mee hadden, is wel een luxe, hoor! Zijn benieuwd naar de komende reisdagen. Heel veel plezier, groeten, Jan en Tineke.

cor en janneke

Door onze vakantie pas vandaag jullie belevenissen kunnen lezen. Wat geweldig dat we dit zo mee kunnen beleven. Ik kan me jullie in de (rommelige) coupe heel goed voorstellen! Geniet ze!

Eimert Engeland

Wat een leventje he! Ik vind het erg interesant om zo met jullie mee te reizen; laat het even weten als iemand een klaverjas maat nodig heeft. Elaine en ik zijn deze zomer ook met de jongens en meiden op vakantie gewest en iemand kwam met een heel interesant 'drinking game' I NEVER HAVE ........ Dit werk als volgt en mischien leuk (maar gevaarlijk) om te spelen. Mischien doen de 2 russen in de laatste coupe mee. Een ieder heeft een glas van voorkeur voor hem (bier, jenever, wodka) en om de beurt vraagt iemand een drink vraag dat begint met: ik heb nog nooit ...... Het idee is om met bevestigingen te komen wat jij nog nooit gedaan hebt maar 1 of meer van de anderen wel. Er zijn maar 2 spel regels a) er wordt niet gelogen en b) geen vragen als het spel afgelopen is. Dus, Piet zegt "ik heb nog nooit in Frankrijk gewoond" die genen die dan wel in Frankrijk gewoond hebben nemen een flink teug uit hun glas (Marco dus). Eimert aan de beurt "ik heb nog nooit een splif gerookt" - Marco weer de pineut en mischien anderen ook. Hoe langer het door gaat hoe interesanter de vragen worden. Wij kwamen op het nivo van "I have never made love on the beach, I have never slept with a more than 2 women ( ik natuurlijk de l*l). Mischien is dit ook wel wat voor jullie stroopwafefgids. Jongens, geniet er van en tot emails.