Droomwens-van-Piet-de-Graaff.reismee.nl

Dag 3 Treindag 1

Dag 3, 29-08-2008 1ste Treindag

De eerste treinnacht zit er op. Iedereen heeft onrustig geslapen, maar toch een redelijk uitgerust gevoel. Het is toch even wennen aan die vreemde geluidjes; een kraakje hier en piepje daar.

Het toilet maken verloopt wel iets anders dan thuis. D.w.z. De meeste onderdelen gebeuren niet. Het beperkt zich tot tandenpoetsen voor de jongens. Piet neemt nog wel de moeite om zich 'nat' te scheren. De jongens zouden trouwens geen slecht figuur slaan in de Marlboro reclame.

Tijdens de korte treinstops kopen we wat eenvoudige spulletjes, als chips, water en bier. Niet teveel natuurlijk, want we moeten Olja nog te vriend houden wat betreft haar eigen handeltje. Aan verse handelswaar durven wij ons niet wagen.

Het landschap dat voorbij trekt is eentonig. Uitgestrekte berkenbossen, afgewisseld met kleine gehuchtjes en losstaande kleine huisjes. Wij twijfelen aan de functie van de optrekjes. Zijn het woonhuisjes, vakantiehuisjes of tuinhuisjes. In ieder geval zijn ze allemaal opgetrokken van hout en soms geschilderd in allerlei pastelkleuren. Het zouden best 'datcha's' kunnen zijn. Ieder huisje heeft een eigen moes- en bloementuin. Waarschijnlijk een absolute voorwaarde om te voldoende eten te hebben en de strenge winters te overleven. Vanuit de trein ziet het er allemaal pittoresk uit, maar achter deze schilderachtig façade leven de mensen hoogstwaarschijnlijk in pure armoede.

Onze provodnic Olja ontdooit langzaam maar zeker, ondanks het feit dat Marco en Stijn illegaal aan van haar kraantje hebben getapt. Af en toe een paar biertjes bij haar kopen doet wonderen.

Marco en Stijn hadden de restauratiewagon gevonden en kwamen enthousiast terug, na het genuttigde ontbijt. Omeletje, brood, paar plakken Russische worst, een warm pannenkoekje en een toetje. Van af dat moment hadden we ons voorgenomen hier vaker te bivakkeren.

De toiletten zijn redelijk schoon. In ieder geval schoner dan menig toilet in de treinen van de NS.

Contact met de Russische medereizigers is er nauwelijks, de taalbarrière is toch aanzienlijk. Zelfs met het woordenboekje in de hand bakken we er niets van, vanwege onze belabberde uitspraak. 's Avonds weer in de restauratie gegeten. De kok kent gelukkig drie woorden Engels: breakfast, lunch en dinner. Wij gaan voor 'dinner' en binnen 5 minuten staat er een hele maaltijd voor ons op tafel. Na het eten lekker uitbuiken in onze eigen coupe en een paar kaartspelletjes gedaan tot in de late uurtjes onder het genot van een paar biertjes van Olja.

Tinus

Kraakje hier, piepje daar, en daarnaast maakt die trein ook nog een hoop herrie!!

Wordt er trouwens nu al gerikt?

Billie

Die luuuuucht !