Droomwens-van-Piet-de-Graaff.reismee.nl

dag 2 Rondleiding Moskou

Dag 2, 28-08-2008 Rondleiding Moskou

Klokslag 10.00 uur stond onze gids Olga ons op te wachten in de lobby. Een kleine blonde dame van 32, bleek achteraf. Ze was wel bespraakt en sprak vloeiend Engels. Gids in Moskou word je ook blijkbaar niet zomaar. Daar gaat en 'zware' opleiding van 3 jaar aan vooraf. Eigenlijk had ze Economie gestudeerd, maar waarom ze de overstap naar gids heeft gemaakt was ons niet geheel duidelijk.

Tijdens de rondleiding werd ons wel duidelijk waarom er een specifieke gidsenopleiding is. Het was zeer duidelijk dat zij gebruikt wordt als een stuk pr voor het huidige, maar ook het verleden regime. Wij hebben toch een hele andere visie op de Russische geschiedschrijving gekregen, waarbij zij haar nationalistische gevoelens niet kon onderdrukken. Het is wel duidelijk dat elke tourist de 'juiste' versie krijgt te horen. Het verbaasde ons hoe ze over Gorbatsjov en Stalin dacht. De eerste verdiende de ergste doodstraf en laatste werd bijna verheerlijkt. Al met al wel heel leerzaam.

Onder het strakke regime van Olga, hebben we in hoog tempo wel een en ander van Moskou kunnen zien. De metro in Moskou werkt super en is betrouwbaar. De metro zelf is overigens al een bezienswaardigheid op zich, met zijn prachtige stations. Elk station is gewijd aan een historisch verhaal. De jongens hadden meer oog voor de plaatselijke 'bevolking' dan de plaatselijke cultuur. Met grote ogen en verbazing aanschouwden zij het vrouwelijk schoon dat over straat loopt. Nietsverhullend toonden ze hun handelswaar. Olga gaf aan dat dat deels te maken heeft met het mannentekort, ofwel overschot aan vrouwen, ca 10 mio. Om 15.00 uur 'mochten' wij van Olga iets eten. Lekker broodje en kop koffie bij Star Bucks. De rondleiding eindigde met een boottocht zodat we Moskou van een andere kant konden bekijken.

Onderweg kwamen we langs een echt gigantisch bronzen beeld van Peter de Grote. Enigszins overdreven, maar wel indrukwekend. Ach ja, de Amerikanen hebben het vrijheidsbeeld.

We werden keurig op tijd afgeleverd bij het juiste metrostation, met de nadrukkelijk mededeling om bij het 7e station uit te stappen, vlakbij ons hotel.

Het was toch nog haasten geblazen, want wij moesten nog eten en om 19.30 uur werden we al weer opgehaald voor de transfer naar het treinstation. Dus.. Een snelle hap en opweg naar ons tweede verblijf voor de komende 5 dagen!

Op het treinstation van Moskou, er zijn er overigens 7, heerste een enorme drukte en we werden aangeraden goed op de spullen te passen. Marina, de chauffeuse, gaf aan dat de Mongolen de trein van gisteren hebben gepakt en dat het nu relatief rustig is. Je wilt niet weten wat die Mongoolse handelaren allemaal meenemen in de trein. Wij hebben de Russische trein richting Ulaan Bataar en daar zitten blijkbaar geen Mongolen in.

Als de duisternis valt arriveert trein 6 op ons perron. Marina helpt ons zoeken naar het juiste rijtuig en de juiste plaatsen, rijtuig 6, plaatsen 17,18,19 en 20. De provodnika Olja controleert onze kaartjes en vindt het wel vreemd dat er 4 keer dezelfde naam op staat. Marina legt uit dat wij allemaal familie zijn. Communiceren in Rusland zonder Russisch is toch wel lastig. Gelukkig hebben wij Marco, die met zijn Russisch woordenboek, talentalent en charme een hoop voor elkaar krijgt. Olja spreekt gelukkig ook een paar woorden Duits. In ieder geval genoeg om haar eigen handeltje te bedrijven; verkoop van kleine versnaperingen en wat bier.

De eerste indruk van onze coupe was schrikken. Moeten we hier 5 dagen met ons viertjes opgesloten zitten. Maar het is net als met camperen, als alles eenmaal is ingericht, de koffers zijn herverdeeld en opgeruimd, valt het eigenlijk best mee. Gelukkig hebben onze koffers de juiste afmetingen, zodat ze precies in de opbergruimtes passen. De slaapplaatsen worden zonder discussie verdeeld, Marco en Piet slapen boven, want die zijn het kleinst. De eerste avond slapen levert ook wat logistieke uitdagingen op. Als de bovenste bedden neergeklapt zijn is de bewegingsruimte zeer beperkt. Uiteindelijk lukt het alemaal en gaat om 12.00 uur het licht uit en de ogen dicht. Het is nog wel even wennen aan zo'n schommelende trein, het is net of je af en toe in een 8-baan ligt te slapen. Niet alle trajecten zijn in dezelfde staat van onderhoud. Vandaag nog geen indruk van het landschap kunnen krijgen vanwege de duisternis.

Marijke

Samen met Rin en Dick naar de mail gekeken.
Kijk maar uit Marco met al die weelderige dames.
En de andere heren helemaal

Inge, Joop, Hugo en Rogier

10 miljoen Russische vrouwen?? En vier gezonde Hollandse jongens, die met lelijke Poolse mokkels dansen?! Wij zijn benieuwd naar de achtergronden (na incubatie).
Wij adviseren vanaf nu meer oog voor de omgeving. Groeten nr. 25

Billie

Mooi verhaal mannen !
Houd Marco maar goed n de gaten daar met al die vrouwen.... zonde net nu hij zo'n mooi huisje heeft !
Ha, ha, ha !

Peter

Dat verhaal van Stalin fascineert me wel. Volgens mij duizel je ook na zo'n rondleiding. De niets verhullende dames is ook niet alledaags alhoewel ik niet precies weet wat (niet) wordt verhuld. De treinreis lijkt mij heel speciaal. Ben benieuwd met wie jullie wel in de trein reizen gezien het feit dat de mongolen een andere trein nemen. Is er ook een resauratiewagen? Ben heel benieuwd naar het vervolg.

Grt

Peter

Tinus

Zo'n Olga met een strak regime... Niks voor jou Marco? (alleen als ze ook een strak kontje heeft natuurlijk). Anders gewoon meenemen hè! Kan ze ook meteen je tenniscoach worden. Daar schijnen die Russen vrij goed in te zijn. Maar ja, China staat natuurlijk ook nog op het programma... Afijn, goeie reis in de rollercoaster.